Μέσα στις αποφράδες  μέρες της παρακμής  και της σήψης , αλλόκοτες  και συνάμα σοκαριστικές ,όπου  κυβερνήσεις  αριστερόστροφες  διαδέχονται τις δεξιόστροφες  και πολιτικά πρόσωπα { οι αυτοκαλούμενοι  και  Σωτήρες }   εναλλάσσονται στους μνημονιακούς ρόλους  ενός αοράτου  πεισιθανάτου  θιάσου , ‘τόλμησε’ η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων[ Ε.Ε.Φ]  να στείλει  μια ανακοίνωση – καταγγελία κατά του Υπ.Παιδείας  [  Υπουργείο Εκπαιδεύσεως  ή εκπαίδευσης είναι  το σωστό] κ.Νικ.Φίλη για την συρρίκνωση της  Ιστορίας . Βέβαια είχε σταλεί και από κ.Μοντανάρι μια επιστολή διαμαρτυρίας για την απαξίωση των Αρχ.Ελληνικών στον υπουργό παιδείας{!} [ή παιδιάς ;] Επιστολή καταπέλτης της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κλασσικών Σπουδών κατά Φίλη -Για τη μείωση των Αρχαίων στα σχολεία Πηγή: Επιστολή καταπέλτης της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κλασσικών Σπουδών κατά Φίλη -Για τη μείωση των Αρχαίων στα σχολεία | iefimerida.gr http://www.iefimerida.gr/news/288653/epistoli-katapeltis-tis-diethnoys-omospondias-klassikon-spoydon-kata-fili-gia-ti-meiosi#ixzz4NjwDZIOp   bandicam-2016-10-16-19-33-44-524      Σημασία δεν έδωσε  ο αρμόδιος υπουργός  , είτε γιατί δεν είναι γνώστης της Ιστορίας και των Αρχ.Ελληνικών  [ και δεν μπορείς να κρίνεις κάτι που δεν κατέχεις],είτε γιατί τα κελεύσματα  της ‘παγκοσμοιοποίησης ‘ ,του ‘διεθνισμού’  και της ‘Νέας Εποχής’ είναι ισχυρότατα και μη διαπραγματεύσιμα. Σημασία όμως  έδωσε ο καλός ερευνητής και αρθρογράφος της εφ.»Κυρ.ΑΥΓΗ »,Νικ.Σαραντάκος  αλλά εστιάζει το άρθρο του στην φράση  ΄εγκρατείς επιστήμονες ‘ και όχι στην ουσία της διαμαρτυρίας.                         » Πήλινα μεζεδάκια ΄΄                                                                                                                          bandicam-2016-10-16-19-17-34-833        Η λέξη ‘εγκρατής’  πράγματι είναι πολύ σπουδαία και καλώς την χρησιμοποίησαν στον γραπτό  λόγο τους οι φιλόλογοι  δικαιολογώντας εν μέρει και τον τίτλο τους .Ο προβληματισμός και το τάχα μπέρδεμα των μαθητών με την λέξη εγκρατής ,νομίζω είναι επιπόλαιο και υποτιμητικό για τους καθηγητές. Tην  Ελληνικήν γλώσσα ,την  γλώσσα των επιστημών, την μαθαίνεις  με το ΛΕΞΙΚΟ  υπο  μάλης .Τα άλλα είναι εκ του πονηρού και ΄ψευτολα’ι’κισμός.»Οποιος  αγαπάει παιδεύει και παιδεύεται ».                                                         ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ  ΚΟΡΑΗΣ  :bandicam-2016-10-21-20-49-54-848   Επειδή η λέξη εγκρατής έχει βαθύ νόημα χρήζει ιδιαιτέρας αναλύσεως [ εν τω βάθει ]  και όχι μιας, ως συνήθως ,  επιπολαίας  εφημεριδοαναλύσεως  .                    Ι.ΣΤΑΜΑΤΑΚΟΥ – » Λεξικόν της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσης »:εγκρατής=[εν+κράτος].                          

ΑΧ.ΤΖΑΡΤΖΑΝΟΥ- » Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσης΄» : Το κράτιστος [κράτος] είναι υπερθετικός βαθμός του επιθέτου ΑΓΑΘΟΣ !

ΔΗΜ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ – »Μέγα λεξικόν της Ελληνικής γλώσσης » : Το κράτιστος είναι υπερθετικός βαθμός του επιθ.ΚΡΑΤΥΣ !

Μήπως  τελικά ΔΕΝ  είναι κακό πράμα το κράτος; Μήπως οι εκάστοτε κρατούντες δεν είναι κρατεροί-καρτεροί και δυσφημούν το κράτος ;                                                                         Η πρώτη και  θε’ι’κή   σημασία της λέξεως  εγκρατής  είναι ο ισχυρός ,ο έχων κράτος  σε κάτι συγκεκριμένο[π.χ στην τοξοβολία ο θεός Απόλλων].                                                   ΠΛΑΤΩΝΟΣ -»Κρατύλος »[ ή περί ορθότητος ονομάτων]. { 405,c}.

ΑΠΟΛΛΩΝ  ΕΚΗΒΟΛΟΣ .

%ce%b1%cf%80%ce%bf%ce%bb%ce%bb%cf%89%ce%bd      LIDDELL & SCOTT – » Mέγα Λεξικόν της Ελληνικής γλώσσης ».  Εγκρατής : 1.Ο  έχων κράτος ,εξουσία 2.Ο στέρεα και δυνατά κρατών κάτι 3.Ισχυρός,στιβαρός 4.Ο κύριος του εαυτού του, ο παιδεύων , ο συγκρατών  τον εαυτόν του.

Δ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ- » Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής γλώσσης».

Το αντίθετο [αντίθετος χαρακτήρας] του εγκρατούς είναι ο ακρατής και το αντίθετο του καρτερικού [υπομονετικού] είναι  ο  μαλακός [μαλάκας].Γιατί  η  μεν καρτερία είναι δύναμη ως προς το αντέχειν  [το  υπομένειν , η  αντίσταση].Η  δε εγκράτεια  είναι δύναμη επικρατήσεως και κυριαρχίας.                                                                                  ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ » Ηθικά Νικομάχεια ».{ 1150,a}

Χαρακτηρίζεται εγκρατής ή ακρατής  κάποιος  ανάλογα με την συμπεριφορά του περί  τας ηδονάς. Χαρακτηρίζεται μαλακός ή καρτερικός ανάλογα με την συμπεριφορά του περί τας λύπας.  ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ » Ηθικά Νικομάχεια ». { 1150, a}

Το  ήθος  είναι καλόν [σπουδαίον] ή κακόν [φαύλον] ανάλογα με το αν επιδιώκουμε  ή αποφεύγουμε ορισμένες ηδονές  ή ορισμένες  λύπες  .Τα πάθη* της ψυχής καθορίζονται απο την λύπη  και την ηδονή. ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ – » Ηθικά Ευδήμεια ».{1221,IV }

Εγκρατής : ο έχων  αυτο-κυριαρχία. Αυτός που επικρατεί  με τον  Ορθόν  λογισμόν ,όταν τα μέρη [μόρια] της ψυχής  του αντιτίθενται [εναντιώνονται] προς αυτόν. Δυσνόητος ορισμός ,εκ πρώτης όψεως. Ποιά είναι τα μέρη της ψυχής ; Γιατί εναντιώνονται στον Ορθόν  λόγον ;  ΓΙΩΡΓΟΥ  ΛΑΘΥΡΗ- » Oι ‘ Όροι’  του  Σπευσίππου  ».

Το τριμερές  της  ΨΥΧΗΣ : Α].ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΝ  Β].ΘΥΜΟΕΙΔΕΣ   Γ].ΕΠΙΘΥΜΗΤΙΚΟΝ .      ΣΤΟΒΑΙΟΥ- » Ανθολόγιον ».[18],  ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ  -»περί  Αρετής ».

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ -» Περί  Ψυχής».   ΠΛΑΤΩΝΟΣ- » Φαίδων  ή περί ψυχής ». Διαβάστε τι είναι ψυχή από τους  Τιτάνες της Ελληνικής  γραμματείας.

Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη   και τον Πλάτωνα  η Σωφροσύνη  και  η Εγκράτεια  είναι αρετές  του  ΕΠΙΘΥΜΗΤΙΚΟΥ.                          EPSON MFP image

 Η   ΕΓΚΡΑΤΕΙΑ    και  η  ΑΚΡΑΣΙΑ.                                                                                 Ι.ΣΤΑΜΑΤΑΚΟΥ – » Λεξικόν της Αρχαίας  Ελληνικής  γλώσσης ».

LIDDELL – SCOTT – » Μέγα λεξικόν της  Ελληνικής γλώσσης ».

ΓΙΩΡΓΟΥ  ΛΑΘΥΡΗ – » Oι ‘ Όροι’  του  Σπευσίππου  ». Εγκράτεια = η δύναμη ,που υπομένει [ υπομονή] την λύπη  ακολουθώντας τον Ορθό λογισμό. 

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ – » Περί Αρετών  και Κακιών ».{ 1250,α} . Εγκράτεια : αρετή του ΕΠΙΘΥΜΗΤΙΚΟΥ  ,όταν χαλιναγωγείται  η  ορμητική  επιθυμία των φαύλων  ηδονών. 

ΣΤΟΒΑΙΟΥ – » Ανθολόγιον ».Γιατί οι άνθρωποι  γίνονται  φαύλοι ; Ποιες είναι οι αιτίες ; Για ποιόν  λόγο αδικούν οι άνθρωποι ; Ποιες είναι οι αιτίες

ΦΑΥΛΟΣ  &  ΑΔΙΚΟΣ.      EPSON MFP image      ΣΤΟΒΑΙΟΥ – » Ανθολόγιον ».τομ Α’ .64].      Μετώπου  Πυθαγορείου  Μεταποντίνου  { Περί  Αρετής }.    Όταν  το Λογιστικόν  μέρος της ψυχής επικρατεί του Αλόγου μέρους  έχουμε ΚΑΡΤΕΡΙΑ  και ΕΓΚΡΑΤΕΙΑ. Όταν το  Άλογον   μέρος της ψυχής  επικρατεί του Λογιστικού έχουμε ΑΚΡΑΣΙΑ  και ΜΑΛΑΚΙΑ .

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ- » Περί Αρετών  και Κακιών ».{1251,a}                                                 Ακρασία {λόγου} είναι , το να προτιμά κανείς τις απολαύσεις των [φαύλων ] ηδονών καίτοι κωλύεται απο τον λογισμό του. Ενώ δε νομίζει ,ότι πρέπει να πράττει  ΤΑ  ΚΑΛΑ  ΚΑΙ  ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ απέχει απ’αυτά εξ αιτίας των ηδονών .

Ποιά  είναι  η   δαφορά μεταξύ   ΑΚΡΑΣΙΑΣ  και… ΑΚΡΑΣΙΑΣ ; Ποιός είναι ο  ΆΚΡΑΤΟΣ και   ποιος ο ΑΚΡΑΤΗ’Σ ;  LIDDELL – SCOTT – » Μέγα λεξικόν της  Ελληνικής γλώσσης ».

Γ.ΒΕΡΝΑΡΔΑΚΗ – » Λεξικόν  ερμηνευτικόν »  1.ΑΚΡΑΣΙΑ {=α+κράσις < κεράννυμι }  και  2.ΑΚΡΑΣΙΑ [ ΑΚΡΑΤΕΙΑ ]=α+κράτος .

ΠΑΝ.ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ – » Λεξικό  ρημάτων  της Αρχ.Ελλ. γλώσσας ». ΑΚΡΑΣΙΑ από το Κεράννυμι [κεραννύω] και  ΑΚΡΑΣΙΑ από το  Κρατέω.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ- » Περί Αρετών  και Κακιών ».{ 1254} Ακολουθεί δε την ΑΚΡΑΣΙΑ  η  ΜΑΛΑΚΙΑ , η ΜΕΤΑΜΕΛΕΙΑ  και τα πλείστα συνακόλουθα της ΑΚΟΛΑΣΙΑΣ.

bandicam-2016-10-20-16-36-28-617 ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ – » Μεγάλα  Ηθικά ».{1202,b}.Διαφέρει η ΜΑΛΑΚΙΑ  της ΑΚΡΑΣΙΑΣ. Ο μεν ΜΑΛΑΚΟΣ {μαλακία} είναι ο μη υπομένων  τα επίπονα.Ο δε ΑΚΡΑΤΗΣ {ακρασία} είναι ο μη δυνάμενος να αντισταθεί στις  [φαύλες] ηδονές   bandicam-2016-10-20-16-35-19-241 Για περισσότερα  δείτε  »   Η μαλακία και η ευτέλεια. ΄΄   Ανακεφαλαιώνω με τον ορισμό της ΕΓΚΡΑΤΕΙΑΣ  και της ΑΚΡΑΣΙΑΣ  σύμφωνα με τον μέγιστο των φιλοσόφων και κορυφαίο πανεπιστήμονα .                                                                                                                          ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ- » Περί Αρετών  και Κακιών » . {1250 ,a}

 

O εγκρατής  λοιπόν  δεν είναι μόνον o απέχων από τις ΦΑΥΛΕΣ ηδονές  αλλά και ο έχων κράτος ,εξουσία,αυτοκυριαρχία. Οι  δύο σημασίες της λέξεως είναι καταγεγραμμένες  στα Μεγάλα  λεξικά μας [της Αρχαίας αλλά και της Νεώτερης μορφής της γλώσσας μας].Είναι εκεί και περιμένουν τον μελετητή να τις αναζητήσει  παρά να  ευπιστεί στους  εκάστοτε  πλανόδιους  γλωσσοπραματευτάδες   ,δοκησισόφους , ημιαγραμμάτους και  μωρογράφους.   ΠΛΑΤΩΝ – » Νόμοι»{966,e} .Ο  εγκρατής   Νούς.

Γ.ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ  -»Ετυμολογικό λεξικό ». Οι Εκρατίται  ή  Εγκρατηταί .{ Μεσαιωνικές απόψεις ,  παραχάραξη  της λέξεως εγκρατής και αλλοίωση του νοήματός της  από αιρετικούς ,απαιδεύτους  αγριοχρίστιανους} 

ΔΙΑΜΑΝΟΣ  ΣΤΡΟΥΜΠΟΥΛΗΣ – » Ετυμολογικό λεξικό της Ελληνικής ».                              Η ρίζα  {* ΚΡ-}

Φίλες  και  φίλοι της Ελλ.γλώσσας , διαβάζουμε ,μαθαίνουμε, κατανοούμε την γλώσσα μας  με σκοπό να μελετήσουμε τους Μεγάλους  Κλασσικούς  Αρχαίους  Ελληνες  .ΠΑΝΤΑ με την βοήθεια των Μεγάλων Λεξικών της γλώσσας  μας. Μεγάλα  Λεξικά είναι αυτά που είναι και ονομάζονται ΜΕΓΑΛΑ : 1.LIDDELL & SCOTT – » Mέγα Λεξικόν της Ελληνικής γλώσσης », 2. ΔΗΜ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΣ  – »Μέγα λεξικόν της Ελληνικής γλώσσης » 3. THOMAS GAISFORD – » ETYMOLOGICON  MAGNUM   LEXICON ».Τα υπόλοιπα  μεταγενέστερα  -ειδικά  τα  προσφάτως  εκδοθέντα  λεξικά – ΔΕΝ είναι μεγάλα αλλά  είναι  μάλλον συμπληρωματικά  { καταγράφουν  μορφές  της  γλώσσας  με άφθονους  νεολογισμούς , ξένες λέξεις και  αργκο.}  Είναι  δε η απόδειξη  της συγχύσεως  { Βαβέλ } και της  παρακμής μας  αυτή η καταγραφή .   Α ν τ ι σ τ α θ ε ί τ ε!  Η  Ελληνική γλώσσα  δεν σκοπεύει  στην επικοινωνία μόνον  αλλά  πλέον  στην κοινωνία  και  στην ανάπτυξη  της διανοήσεως . Η διανόηση , ο στοχασμός , η σκέψη  έχουν την ανάγκη των λέξεων. Χωρίς λέξεις  δεν υπάρχουν σκέψεις. Ορθές λέξεις  ,ορθές  σκέψεις. Η επικοινωνία  επιτυγχάνεται  και με άλλους τρόπους {π.χ  με χειρονομίες} η σκέψη όμως  θέλει λέξεις  σαφείς.  »ΣΟΦΟΝ  δε  το  ΣΑΦΕΣ ».                                                                                                     * Η ψυχή πάσχει  και όταν επιδιώκουμε  τις ηδονές   και   όταν  αποφεύγουμε  τις   λύπες. Πάθη  της  ψυχής είναι  και η  ΗΔΟΝΗ και η ΛΥΠΗ. Οι Αρετές  συνίστανται  σε μια Α-ΠΑΘΕΙΑ  και ηρεμία σχετική με τις ηδονές  και τις λύπες .Οι δε Κακίες το ακριβώς αντίθετο.                              ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ  ΚΟΡΑΗΣ :                     bandicam-2016-10-21-20-50-43-381

      img197%ce%b2                                                                                                                                              ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ :

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s