Συγγνώμη  ή  συγνώμη ; Ιδού η απορία . Ποίον είναι το σωστό ; Ποίον είναι το λάθος ; Είναι και τα δύο σωστά ; Το δίλημμα αυτό  ,στους  μεγαλύτερους σε ηλικία ή στους γνώστες της Ελληνικής γλώσσας ίσως να φαίνεται πλαστό. Διότι υπάρχει σύγχυση ,η οποία  διαχέεται  καθημερινά στον  γραπτό λόγο.

Παραδείγματος  χάριν , άλλοι είναι φανατικοί  υπερασπιστές της  »συγνώμης» ,όπως  ο μεταφραστής – αρθρογράφος  της ‘ Εφ. των Συντακτών’  κ. Γ.Χάρης :  » Τσίρκο υποκρισίας – ή προλήψεων και δεισιδαιμονίας;  »

epson0972.jpg

EPSON MFP image

Άλλοι  πάλι ,όπως ο  μεταφραστής – αρθρογράφος  της  εφ.»Αυγή» , κ. Ν.Σαραντάκος  προτιμούν  και τις δύο  γραφές εναλλάξ  σαν  καλοί μεζεδοπώλες..!    bandicam-2016-03-06-17-08-34-773

Επειδή όμως  η Ελληνική γλώσσα  δεν είναι  » ο καλός ο μύλος  όλα τ’αλέθει », αλλά μάλλον μια  κρησάρα,  πρέπει να  ελέγξουμε  την ετυμολογία των λέξεων αυτών  για να διαπιστώσουμε την ορθότητα  και την  αλήθεια των  νοημάτων τους. Αρωγός  πολύτιμος , στην έρευνα αυτή , η γραμματική  και  το έργο των μεγάλων λεξικογράφων .

ΑΧ.ΤΖΑΡΤΖΑΝΟΥ – »Γραμματική της Αρχ.Ελλ.Γλώσσης ». 

Το [ ν ] όταν βρίσκεται πριν από  τα  ουρανικά [ κ , γ , χ ]  μετατρέπεται σε [ γ ]. 

{π.χ. συν+γράφω=συγγράφω , συν+γνώμη=συγγνώμη ,  συν+γένος=συγγενής.}

Α.Π.Θ {Ιδρ. Μαν.Τριανταφυλλίδη} –» Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής ». 

Το [ ν ] πριν από υπερωικό σύμφωνο { κ,γ,χ } μετατρέπεται σε [ γ ].

ΠΑΝ.Ε.ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ – » Λεξικό ρημάτων της Αρχ.Ελλ.γλώσσας ». 

  Από το  ρήμα ΣΥΓΓΙΓΝΩΣΚΩ  {=συν + γιγνώσκω } παράγεται  η συγγνώμη .

Ι.Α.Ε.ΣΜΙΔΙΤΙΟΥ – » Επίτομον  Λεξικόν  της Ελλ.γλώσσης  » .

Συγ-γιγνώσκω  { γινώσκω } =συμφωνώ, συγχωρώ ,συναισθάνομαι.

{Η  σύγγνοια= η συγγνώμη}. 

ΑΙΣΧΥΛΟΥ – » Ικέτιδες» ,{ στ.215  }.

{ συγγνοίη =γ’,ενικός,ευκτική,αόριστος,ενεργητική  – >  συγγιγνώσκω.

ΕΡΡΙΚΟΥ  ΣΤΕΦΑΝΟΥ – » Θησαυρός της Ελληνικής  γλώσσης ». 

 Σύγγνοια  = συγγνώμη.

Ι.ΣΤΑΜΑΤΑΚΟΥ – » Λεξικόν της Αρχ.Ελληνικής γλώσσης ». 

Σύγ-γνοια  = συγ-γνώμη.

ΛΙΝΤΕΛ & ΣΚΟΤ – » Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής γλώσσα ».

Σύγγνοια = συγγνώμη / ξυγγνώμη  = συγχώρησις .

ΣΟΥΊ΄ΔΑ  ή  ΣΟΥΔΑ  – » Λεξικόν ». 

Συγγνώμη  = συγχώρησις.

ΗΣΥΧΙΟΥ του Αλεξανδρέως – »Λεξικόν ». 

 Συγγνώμων , ο ελεήμων .

Γ.ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ – » Λεξικό των πιο απαιτητικών λέξεων της Νέας Ελληνικής».

Συγγνώμων  & συγγνώμη  < συγγιγνώσκω { = συν + γιγνώσκω }.

ΣΟΦΟΚΛΗ ,ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗ  –  » Greek lexicon of the Roman and Byzantine periods   .  Το συγγνωμονικόν = η συγγνώμη.

ΑΝΘ.  ΓΑΖΗ – » Επίτομον Λεξικόν της Ελληνικής γλώσσης » . 

Συγγιγνώσκω  > σύγγνοια  , συγγνώμη.

ΣΚΑΡΛΑΤΟΥ Δ. του ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ – » Λεξικόν της Ελληνικής γλώσσης ». 

 Συγγνώμη = το συγγιγνώσκειν .

ΣΤΕΦ. Α. ΚΟΥΜΑΝΟΥΔΗ – » Συναγωγή Νέων Λέξεων ‘‘. 

Όπου συναντάται  [ν] προ του { γ } μετατρέπεται  σε δύο { γγ }.

ΓΡ .Ν. ΒΕΡΝΑΡΔΑΚΗ – » Λεξικόν  Ερμηνευτικόν ». 

 Συγγνώμη ή συγγνώμην έχω.

Γ. Δ. ΖΗΚΙΔΟΥ – » Κατάλογος ανωμάλων ρημάτων ».

 Συγγνώμη.

Ν.ΑΣΩΤΙΤΗ- Β.ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ – » Λεξικό των βασικών ρημάτων ».

Συγγιγνώσκω=συγχωρώ.

Ν.Π. ΑΝΔΡΙΩΤΗ – » Ετυμολογικό  Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής ». 

Συγγνώμη = συν + γνώμη.

Δ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ – » Μέγα  Λεξικόν  της  Ελληνικής  γλώσσης ». 

Συγγνώμη { ξυγγνώμη } προφορά : συγνώμη .

ΓΙΑΝ. Β. ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ  – » Η Ετυμολογία ,οι Ρίζες  και ο σχημ. των λέξεων».

 Συγγνώμη  < συν + γιγνώσκω = συγχώρεση.

ΠΑΝ Ε. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ  – » Σύγχρονο  Λεξικό της Νεοελληνικής  γλώσας ».

Συγγνώμη  και συγνώμη .

 

Α.Π.Θ {Ιδρυμα Μαν.Τριανταφυλλίδη} -» Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής ‘‘.

Συγγνώμη  και  προφορικά :συγνώμη .

ΧΡΙΣΤΟΦ.ΧΑΡΑΛΑΜΠΑΚΗ  – » Χρηστικό  Λεξικό  της  Νεοελληνικής  γλώσσας ».

 Συγγνώμη {= συν + γνώμη }  &  συγνώμη { = ;;;;;} ! { η ετυμολογία γιατί λείπει άραγε ;}

ΠΑΠΥΡΟΥ – ΄΄ Λεξικό της Ελληνικής  γλώσσας ». 

ΣΥΓΝΩΜΗ  = εσφαλμένη  γραφή !  του ορθού  ΣΥΓΓΝΩΜΗ.

ΙΝΑ  ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ – ΛΙΑ ΜΠΟΥΣΟΥΝΗ – ΓΚΕΣΟΥΡΑ – » Το λέμε σωστά ; Το γράφουμε σωστά ;». 

 Συγγνώμη  και ΟΧΙ  συγνώμη .

Γ.ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ  – » Λεξικό της Νέας Ελλ.γλώσσας ». 

  συγγνώμη ή συγνώμη; – Translatum – The Greek Translation Vortal

Γ.ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ – ‘‘ Λεξικό των Δυσκολιών και των Λαθών ».

Συγγνώμη , ΟΧΙ  συγνώμη.

Α.Ε.ΜΕΓΑ – » Ιστορία  του  γλωσσικού ζητήματος ». 

  << Η αλλοίωσις  ως προς τους φθόγγους  των λέξεων  ..>>.

Γ.Ν. ΧΑΤΖΗΔΑΚΙ – ‘‘ Ακαδημα’ι’κά   Αναγνώσματα ».τομ.Α’  {1902} .

 Διαπιστώνει την  φωνητικήν   αλλοίωσιν  της  αρχαίας  γλώσσης .

Για την φωνητική αλλοίωση  της  Ελληνικής γλώσσας   υπάρχουν περίφημα βιβλία ΟΡΘΟΦΩΝΙΑΣ { Αγωγή του  λόγου } ώστε να διορθωθεί η προφορά της γλώσσας  μας. Δεν  μεταφέρουμε στον γραπτό λόγο την αλλοίωση  αυτή γιατί στο μέλλον θα  καταντήσουμε να γράφουμε  την Ελληνικήν των..μεταναστών.!

Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗΣ – ‘‘ Ποσειδωνιάται »{1906}.

Ο οξυδερκής ποιητής  κρούει τον κώδωνα κινδύνου  για τις επερχόμενες γενιές.! ΠΡΟΣΟΧΗ  μην καταντήσετε  σαν τους  Ποσειδωνιάτες  , που ξέχασαν την γλώσσα τους ! 

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ – » Ηθικά Νικομάχεια ».τομ.Β’,  { 1143 a }.

 Συγγνώμη : η ορθή  γνώμη { = κριτική } του επιεικούς  .Ορθή δε είναι η αληθινή.

Μέσα από την διαδρομή της λέξεως , από την αρχαιότητα μέχρι τις ημέρες μας  ,παρατηρούμε ότι η λέξη αλλοιώθηκε  κατά τους νεωτέρους  χρόνους .Η αλλοίωση   αυτή οφείλεται  στην προφορά   της λέξεως .Άλλο πράγμα  όμως  ο  προφορικός  λόγος  και άλλο  ο γραπτός. Ο γραπτός  θέλει ορθογραφία  και αδιαφορεί για την προφορά. Η δε προφορά δεν  έχει χρεία ορθογραφίας και αλλάζει αναλόγως τις τοπικές  διαλέκτους  της γλώσσας. Είναι μέγα σφάλμα η  ταύτιση γραπτής  και προφορικής  γλώσσας. Συνήθως  δε  είναι το τελευταίο  καταφύγιο των ημιμαθών  και  αγραμμάτων  ,που καμώνονται  τους σοφούς  ενώ είναι ημιμαθείς  και  δοκησίσοφοι.! .Έτσι  καταφέρνουν  να  κρύβουν  το έλλειμμα , που έχουν  στην  Ελληνική  παιδεία . Μάλιστα απεχθάνονται  την  καθαρεύουσα  απλώς  γιατί ΔΕΝ την κατέχουν.  Είναι οι γνωστοί   λαίκιστές   { όχι  λαίκοι  }   της  γλώσσας .Είναι  οι επίγονοι της ξεπερασμένης  θεωρίας  του Ψυχαρισμού { =χυδαία  δημοτική  } .

Α.Ε.ΜΕΓΑ – » Ιστορία  του  γλωσσικού ζητήματος »  .

Διαβάστε  και  θαυμάστε  τις θεωρίες  από τον υπέρμαχο  του Χυδα’ι’σμού  και Λα’ι’κισμού   Ψυχάρη  !!

Α.Ε.ΜΕΓΑ – » Ιστορία  του  γλωσσικού ζητήματος ». { Κοδρικάς }.

 »Σκοπός όμως της  [ πραγματικής ] διορθώσεως της γλώσσης  είναι ο καλλωπισμός  και όχι η ανατροπή της  διαλέκτου. »Καλλωπισμός  είναι η  ανήκουσα προσθήκη των ελλειπόντων και όχι η αφαίρεσις ή  μεταβολή των προσόντων.»

Γιατί  το επισημαίνει αυτό ο Κοδρικάς {  άσπονδος  πολέμιος  του  Κοραή } ; Διότι  μαζί  με  την αφαίρεση   γραμμάτων  από μια λέξη  , αφαιρείται  και το νόημα της λέξεως αυτής. Για παράδειγμα  στην λέξη  ‘συγγνώμη ‘ δεν αφαιρείται μόνο το  ένα [ γ ] αλλά μεταμορφώνεται  και το νόημα της λέξεως . Έτσι  η  ΣΥΓΓΝΩΜΗ -ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ  καταλήγει… ΣΥΓΝΩΜΗ .   Αυτό  όμως σημαίνει  ΓΟΥΡΟΥΝΟΓΝΩΜΗ!!  { Συς =χοίρος + γνώμη }

ΗΣΥΧΙΟΥ του Αλεξανδρέως  – » Λεξικόν ».

 Συς =υς=χοίρος ,σύαγρος =αγριογούρουνον.

Ι.ΣΤΑΜΑΤΑΚΟΥ – » Λεξικόν της Αρχ.Ελληνικής γλώσσης ».

Υς  =συς =χοίρος

Από τον ΣΥΝ / ΥΝ  {=χοίρον}  έχουμε  καταγεγραμμένες  Ομηρικές  λέξεις όπως  ο Συβώτης  {=χοιροβοσκός }, τα Σύβοτα , ο σύαγρος {=αγριόχοιρος} ,το συβόσιον {=χοιροστάσιον}..Ο σύς -η σύαινα . /  Ο ύς – η ύαινα.

ΛΕΞΙΚΟΝ  ΗΣΥΧΙΟΥ του Αλεξανδρέως .

ΕΡΡΙΚΟΥ  ΣΤΕΦΑΝΟΥ – » Θησαυρός της Ελληνικής  γλώσσης »

ΛΙΝΤΕΛ & ΣΚΟΤ – » Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής γλώσσης ».

  

                                      ΣΥΒΟΤΑ.%cf%83%cf%85%ce%b2%ce%bf%cf%84%ce%b1

Πρέπει να είμαστε  επιφυλακτικοί  απέναντι  στους ‘καινοτόμους ‘μοντερνισμούς ‘ {!}  και  αντίθετοι  στις  γλωσσικές  »ευκολίες » των χυδαίων και  αγραμμάτων  λα’ι’κιστών .Ακούγεται  θελκτικός  και  ευχάριστος  ο  όρος   Νεωτερισμός .H  Μόδα όμως  είναι  εφήμερη και ο νεωτερισμός  δεν έχει ιδιαιτέρως καλή σημασία .  Τουναντίον  έχει ιδιαιτέρως  κακή. Ενώ  το κλασσικό είναι πάντα στην μόδα , ως διαχρονικό.

Δ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΣ – » Μέγα  Λεξικόν  της  Ελληνικής  γλώσσης ‘

Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗΣ -»  Εν μεγάλη Eλληνική αποικία, 200 π.X. ».

 Προσοχή  στους Πολιτικούς  Αναμορφωτές – Νεωτεριστές..

Μετά από  αυτή την ιστορική διαδρομή  είναι   πασιφανές  γιατί η λέξη  γράφεται  ΣΥΓΓΝΩΜΗ {=συν + γνώμη } και όχι  ΣΥΓΝΩΜΗ {=συ+γνώμη}. Διαφέρει  η πρόθεση  [ συν ]  από τον  συν { =χοίρος, γουρούνι }  Για τον ίδιο λόγο   γράφουμε  ΣΥΓΓΕΝΗΣ  και όχι συγενής  , ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ  και όχι  συγραφέας  ,ΣΥΓΓΡΑΜΜΑ  και όχι σύγραμμα ..Η πάνσοφη  Ελληνική γλώσσα είναι  βασικό εργαλείο  της  διανοήσεως πρωτίστως και  της επικοινωνίας  δευτερευόντως .                      

                                                              ΚΙΚΕΡΩΝ.  bandicam-2016-12-23-19-00-47-915

Η Ελληνική γλώσσα είναι η  γλώσσα των θεών  γιατί  εμπεριέχει  σοφία στις λέξεις  της.  Η σοφία  υπάρχει στην σαφήνεια. ‘‘Σοφόν το σαφές» .Η ασάφεια δεν ανήκει στον  Έλληνα  Λόγο. Διότι » το ασαφές  ζόφον  ποιεί  παραπλή σιον » δλδ. η  ασάφεια προκαλεί  σκοτείνιασμα του Νου ‘ ! Οι  διαφθορείς  των λέξεων εκμαυλίζουν  τον λαό και  υπονομεύουν  την δημοκρατία με τον λα’ι’κίστικο  ,δημαγωγικό ,σοφιστικό λόγο τους  ,τον  πλήρη ασάφειας  ,αορι-στολογίας -μπουρδολογίας  ,αμφισημίας  και άνευ αποδείξεων. Αντισταθείτε  στους  αερολογούντες , δοκησίσοφους ,στους κούφιους  λεξιπλάνους  ,στους  λαοπλάνους  στρεψιάδηδες  με τα ΜΕΓΑΛΑ  ΛΕΞΙΚΑ  της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ  ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ  ΤΣΑΤΣΟΥ  – » Η ζωή σε απόσταση ».

ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ  ΚΟΡΑΗΣ : Η  ΜΕΣΗ  ΟΔΟΣ .

SALVATORROSA ROSA–  » La menzogna » { Η αλληγορία του ψεύδους }. [1673].

rosa

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ :

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

ΑΓΟΡΑΖΕΤΕ  ΒΙΒΛΙΑ , ΕΛΕΓΧΕΤΕ  ΤΙΣ  ΠΗΓΕΣ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s