Ο Θέογνις  , φημισμένος ελεγειακός  ποιητής του 6ου αι.π.χ.[ μάλλον } από τα Μέγαρα της Αττικής, ήταν αριστοκρατικής καταγωγής , πολέμιος δε και της Τυραννίας  και του Δήμου. Πίστευε , ότι η επιβολή τους  οδηγεί  σε παράλυση και σε  καταστροφή της   πόλεως. Aπόσπασμα  από τις ελεγείες του είναι  και οι  περίφημοι δύο στίχοι της επικεφαλίδας.                                                                                                                                          ΘΕΟΓΝΗ  – »Ελεγείες » , {στ. 153-154 }                                                                                              Ο κορεσμός γεννάει ύβρη , όταν σωρευτεί ο πλούτος στον κακό , που άμυαλος είναι .{1}.

Σάρωση_20170930 (5)

ΠΑΝ.ΚΟΛΛΙΑ  – » Λεξικόν των Βασικών Ρημάτων της Αρχαίας Αττικής Πεζογραφίας ».        Κορέννυμι = ικανοποιώ  , χορταίνω . Παράγωγα : κόρος ,ακόρεστος,                                      αψίκορος ,κορεσμός.   Τίκτω =  γεννώ{;} , αποκτώ , παράγω , δημιουργώ .Παράγωγα : τέκνο, τέκτων, τέχνη ,τοκετός , τόκος , επιτόκιο ,πρωτότοκος, δύστοκος .

ΣΟΛΩΝΟΣ  – »Ελεγείες » , { 5,6 }                                                                                                      Ο κορεσμός  γεννάει ύβρη , όταν γεμίζουν πλούτη άνθρωποι με στυφό μυαλό.{2}

Σάρωση_20170930 (8)AΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ  – » Αθηναίων  Πολιτεία », { 12,2 }.                                                                      Ο κόρος γεννά την ύβρη , όταν άνθρωποι που δεν είναι ώριμοι στο μυαλό τυχαίνει ν’ αποκτήσουν  μεγάλα πλούτη.

Άρτιος .

Ι.ΣΤΑΜΑΤΑΚΟΥ  – » Λεξικόν της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσης ».                                               Άρτιος  { εκ του αραρίσκω , άρτι }= πλήρης, τέλειος στο είδος του , αυτός που προσαρμόζεται ακριβώς.

Δ. ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ  – »  Μέγα  Λεξικόν   της Ελληνικής  γλώσσης ».                                          Άρτιος = ο προσαρμοσμένος καλά, ο αρμόζων , πρέπων , κατάλληλος.

ΑΝΘ. ΓΑΖΗ  – » Λεξικόν  της Ελληνικής γλώσσης ».                                                                       Άρτιος { άρτι } = σωστός , τέλειος , ανάλογος ,<< άρτια βάζειν >> .Αρτιότηςη τελειότης , το σωστόν , αβλαβές.

1150452921759ad4b4193a73

ΠΙΝΔΑΡΟΥ  – » Επίνικοι », α.Ολυμπιόνικοι, { XIII }.                                                                       Η Ύβρις είναι η μητέρα του θρασυμύθου  ΚόρουΘρασύμυθος { θρασύς + μύθος [ =λόγος] } = αυτός που μιλάει με θράσος.

ΕΥΡΙΠΙΔΟΥ – »Ηρακλείδαι », { στ. 924-927 } .                                                                                       Ύβρις = περηφάνια , Ακόρεστος =αχόρταγος.

LIDDELL & SCOTT – » Μέγα λεξικόν  της  Ελληνικής γλώσσης ».                                               Κόρος { από το κορέννυμι }=πλησμονή , χορτασμός .Λατ. Satietas. Συχνάκις συνδυαζόμενον  μετά του ύβρις ,ότε μεν ως παράγων την ύβριν , άλλοτε δε ως παραγόμενος  από την ύβριν.

ΗΣΥΧΙΟΥ του ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΩΣ – » Λεξικόν »                                                                                   Κόρος =πλησμονή, χορτασία , τρυφή . Παίς. Κάλλυντρον .Μέτρον τι σιτικόν .Πλέγμα μυρσίνης πεποιημένον.

ΟΜΗΡΟΥ  – »Ιλιάς ‘ ,{    }                                                                                                                        Των πάντων υπάρχει κόρος , και του ύπνου και της φιλότητας {=έρωτας}.

{1} Η ύβρις  και ο  πλούτος .                                                                                                     <<Τίκτει τοι  κόρος ύβριν ,όταν κακώ όλβος  έπηται ανθρώπω ,και ότω μη νόος άρτιος ή >>   απόδοσις :   Αληθώς [=τοι ] ο κορεσμός [=κόρος] αποκυεί [ *τίκτει  = φέρνει νεογνό στο φως ]  την υπερβολή [=ύβριν ] , όταν  ευτυχία  διαρκής [ υλικών αγαθών μάλλον ] ακολουθεί [=έπηται]  δειλόν [=κακόν]  άνθρωπο , και  όποιον {= ότω } δεν είναι τέλειος  [= άρτιος , ικανός στο  αρμόζειν  τα μέρη  και  συνδέειν  τελείως ] στον νού .         Η ύβρις που προκαλεί ο κορεσμός υλικών αγαθών είναι αποτέλεσμα του  πλούτου [ όλβος]. Ασφαλώς οι νεόπλουτοι είναι επιρρεπείς στις ύβρεις , όπως και οι νέοι , διότι νομίζουν πως  υπερέχουν και για τούτο εκτρέπονται σε υβριστικές συμπεριφορές αποζητώντας, πλανημένοι , την αναγνώριση και την καταξίωση .                                               ΘΕΟΓΝΗ  –  »Ελεγείες » , {στ. 153-154 } – Σημείωση.                                                                     Η ύβρη  εδώ, αποκτά ταξική αξιολόγηση { οι φτωχοί που πλούτισαν ,έγιναν ή μπορεί να γίνουν υβριστές αν δεν έχουν άρτιο νου  }.

ΔΙΟΓΕΝΟΥΣ  ΛΑΕΡΤΙΟΥ  -» Βίοι  Φιλσόφων «, [ Σόλων ο Αθηναίος ], { 59 }.                              O  μεν κόρος από τον  πλούτο  γεννάται , η δε ύβρις από τον κόρον.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ  – » Ρητορική Τέχνη » , { 1387 a }                                                                           Το  πολύ παλιό φαίνεται πιο κοντά στο φυσικό. Οι νεόπλουτοι μας ενοχλούν περισσότερο από τους παλιούς πλούσιους, που τα έχουν προγονική κληρονομιά. Πράγματι μας λυπούν περισσότερο οι νεόπλουτοι , που έγιναν άρχοντες χάριν του πλούτου τους , παρά οι αρχαιόπλουτοι.

ΘΕΟΓΝΙΔΟΣ  – » Θεογνίδεια », { 749 – 752 }                                                                                    Ο κακός και ο άδικος περνάει τη ζωή του μ ‘αλαζονεία { ύβρις}  περισσή  στα πλούτη  του πνιγμένος . { κεκορημένος = κορεσμένος}

Σάρωση_20170930 (2)  ΕΥΣΤΡ.ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΥ  – » Λεξικό  Λατινο-Ελληνικόν  »                                                              Satis & sat =άλις {αλής},ικανώς ,αρκετά. Facio = ποιώ ,πράττω. Satisfactio { satis + factio }= ικανοποίησις.

The Rolling Stones – » (I Can’t Get No) Satisfaction »

{2} Διαφέρει το τίκτω από το  γεννώ .Τίκτουν οι γυναίκες και γεννούν οι άνδρες. Διαφέρει το  τίκτειν  από το κύειν .                                                                                                  ΑΜΜΩΝΙΟΥ  – » Λεξικόν  Ομοίων  και  Διαφόρων  λέξεων ».                                                       Διαφέρει  το Τίκτω του Γεννώ και του Κύω.  Τίκτει η γυναίκα και γεννά ο άνδρας. Τίκτει η γυναίκα , η οποία απαλλάσσεται της κυήσεως. Κύει  η εγκυμονούσα.

ΕΥΡΙΠΙΔΟΥ  –  » Αντιόπη », { fragm.}                                                                                         Είναι φανερό ότι  κύειν το έγκυον είναι ,διαφέρει δε από του τίκτειν ακθ’ότι αυτό  απαλλάττει του κύειν .  << Κύουσα  τίκτον >>.

ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ  – ‘ Πλούτος ».                                                                                                                  Σάρωση_20170930

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ :  

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

ΑΓΟΡΑΖΕΤΕ  ΒΙΒΛΙΑ  –  ΕΛΕΓΧΕΤΕ  ΤΙΣ  ΠΗΓΕΣ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s