Ι. ΠΑΣΣΑ –  » Νεώτερον Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν ‘Ηλίου’  ».                                                    Η Ποσειδωνία ήταν Αρχαία Ελληνική αποικία στην Κάτω Ιταλία. Επί Ρωμαίων ονομάστηκε Paestum , ελληνιστί Παιστόν ή Παιστός .Η Ποσειδωνία πόλη της Λευκανίας { Lucania },ήταν αρχικά Ελληνική αποικία που ιδρύθηκε από Συβαρίτες **  εκ της απέναντι ακτής της Λευκανίας. Από τις αρχές του 4ου αι. π. χ. οι αυτόχθονες κάτοικοι της Λευκανίας κατέλαβαν την Ελληνική αυτή αποικία. Οι κάτοικοι  όμως δεν εξορίστηκαν αλλ’ υποτάχθηκαν στην εξουσία των Λευκανών και απετέλεσαν μαζί με τους νέους βαρβάρους κατακτητές αποίκους τον πληθυσμό της εκλατινισμένης πλέον Ελληνικής Ποσειδωνίας .Αλλά παρά την υποταγή στους Λευκανούς , οι Ποσειδώνιοι εξακολούθησαν επί αιώνες να διατηρούν την ελληνικότητά τους , συνερχόμενοι κάθε χρόνο εις  εκκλησίαν και εις πένθιμον εορτήν , εις ανάμνησιν της θλιβερής υποταγής των εις τους βαρβάρους και προς αναζωπύρωσιν των Ελληνικών παραδόσεων και εθίμων των.

ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ { Πέστουμ }.

Σάρωση_20170509bandicam 2017-05-09 19-34-13-255

ΕΘΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΕΣΤΟΥΜ { Ο Τάφος του Δύτη  –  Ο ναός του Ποσειδώνα }

bandicam 2017-05-09 23-16-20-400bandicam 2017-05-09 23-15-27-048

Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗ – » Ποσειδωνιάται » . { 1906 }                                                                                     Προφητικός  ο  λόγος  του μεγάλου Αλεξανδρινού ποιητή. Ορμώμενος από το ιστορικό γεγονός της υποταγής των Ποσειδωνιατών  στους βαρβάρους Λευκανούς συνθέτει το μαγικό αυτό ποίημα ,  περιγράφοντας  με αδρές πινελιές…   το μέλλον της Ελλάδος.!            <<  Και τώρα πώς εξέπεσαν, πώς έγιναν,Να γράφουν και να ομιλούν βαρβαρικά  βγαλμένοι –ω συμφορά!- απ’ τον ελληνισμό.>>.Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗΣ – » Ποσειδωνιάται ».

Eίμαστε  υπερήφανοι  για τον περίφημο  και μοναδικό πολιτισμό των προγόνων μας .Ειδικά δε για την γλώσσα μας. Ομιλούμε  την  Ελληνική γλώσσα , που είναι παιδί της Ομηρικής  γλώσσας. Είμαστε  όμως  ικανοί και επαρκείς  στο να  ομιλούμε , να επικοινωνούμε και να διανοούμαστε  με την ‘ γλώσσα των θεών ‘{ Κικέρων },την  Eλληνικήν  ή  νομίζουμε  ,ότι είμαστε  ικανοί  και επαρκείς ;  Διότι  έχει μεγάλη διαφορά το ένα από το άλλο .Δηλώνει στάση  το ένα και κίνηση το άλλο. Στάση εάν νομίζει κάποιος  ότι γνωρίζει  ,οπότε δεν έχει ανάγκη να το μάθει. Κίνηση  , εάν  δεν γνωρίζει { άγνοια}, οπότε   κινείται  προς την μάθηση. Συνήθως  ,νομίζουμε  ,ότι  μιλάμε και γνωρίζουμε καλά τα ελληνικά , ως μητρική μας γλώσσα βεβαίως .Αλλά η  Λυδία λίθος  της γνώσης { διανοητική λειτουργία } είναι η γνώση της γραφής και της ορθογραφίας.»  Πάσα διδασκαλία και πάσα μάθηση διανοητική εκ προϋπαρχούσης γίνεται γνώσεως »- AΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Ο  προφορικός λόγος εν αντιθέσει προς τον γραπτό , δεν έχει ούτε γραφή ούτε ορθογραφία. Η ορθογραφία δε , έχει αξία  ΜΟΝΟ εάν την συσχετίσουμε με την ετυμολογία . Η ετυμολογία είναι ο δρόμος της αληθείας { έτυμον }.  Στην σημερινή όμως  παρακμιακή  εποχή ,  με την  μονοτονία – μονοφωνία του μονοτονικού  συστήματος γραφής ,  εύκολα χάθηκε  και η ετυμολογία και η πολυφωνία. Στην  ερώτηση π.χ.   τι είναι  το κάλλος , κατά πάσα πιθανότητα  η απάντηση  θα είναι   : η  ομορφιά  , το καλό , η ωραιότητα .Αδυνατούμε   ,δηλαδή  ,οι σημερινοί   Έλληνες να ετυμολογήσουμε . Αδυνατούμε   έτσι να αποκαλύψουμε  την  αλήθεια των λέξεων και  καταφεύγουμε  σε ερμηνείες * , χρησιμοποιώντας   άλλες λέξεις  παρεμφερείς  ή μη , καλύπτοντας  την ουσία  και την αλήθεια { το  έτυμον } ,που εμπεριέχει  η ζητούμενη λέξη . Τα λεξικά των λεγομένων  συνωνύμων { όνυμα =όνομα } παρέχουν την δυνατότητα της αντικατάστασης  μιας λέξης από μια άλλη ‘ συνώνυμη , που όμως ..δεν  έχει το ίδιο όνομα ..!! Γιατί στην Ελληνική γλώσσα  καμμία  λέξη δεν είναι συνώνυμη με άλλη. {βλ.π.χ τον  εκλεκτό  καθηγητή  κ.Μπαμπινιώτη .Έχει  γράψει  και Ετυμολογικό  λεξικό  και  Λεξικό  συνωνύμων ..! } .

Η αντίφαση  είναι εμφανής. Ή  ισχύει η  ετυμολογία  και δεν υπάρχουν  συνώνυμα , ή  υπάρχουν  συνώνυμα  και  δεν ισχύει η ετυμολογία. Στην  πραγματικότητα  βεβαίως  υπάρχουν όμοιες  και διάφορες  λέξεις  και όχι συνώνυμες {=συν + όνυμα /όνομα }  γιατί απλά  ΔΕΝ  έχουν το ίδιο  όνομα / όνυμα  αλλά  διαφορετικό.                                                                       ΑΜΜΩΝΙΟΥ – » Λεξικόν  ομοίων  και  διαφόρων  λέξεων ».

Προσέξτε  τώρα τρείς χαρακτηριστικές περιπτώσεις  , όπου φαίνεται καθαρά  η αξία της ορθογραφίας στην διεξαγωγή  ορθών  συμπερασμάτων. Διότι   Σάρωση_20171104 (10)                                                                                                                                                                   1.]  Η  ΣΗΜΑΣΙΑ  ΤΩΝ   ΤΟΝΩΝ  :                                                                                         Ι.ΣΤΑΜΑΤΑΚΟΥ  – » Λεξικόν  της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσης                                                  Άλλο  ο  Φως  { < φάω < φημί  ,  με  οξεία } = άνδρας   και άλλο το Φως { < φάος  < φάFος   , με περισπωμένη } = φως .

2.] Η  ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΩΝ  ΠΝΕΥΜΑΤΩΝ  :                                                                               Παρατηρήστε  τις ακόλουθες λέξεις  .Εκλαμβάνονται σαν συνώνυμες στα λεξικά   και εννοιολογικά   παρεμφερείς  ενώ δεν είναι  , διότι έχουν διαφορετική ετυμολογική προέλευση.

Σάρωση_20171104 (2) Άλλο το κάλλος { < καλό } , άλλο το όμορφο {= εύμορφος : ευ + μορφή [= πρόσωπο] εξ’ού  και η μορφή του Χριστού , το πρόσωπο του Χριστού},άλλο το ωραίο {< ώρα [2]} ΏΡΑ με ψιλή  και οξεία [1] =φροντίδα ,μέριμνα π.χ κηπουρός ,πυλωρός ,σηματωρός, θυρωρός ΩΡΑ  με δασεία και οξεία [2], = [χ]ώρα , είναι το χρονικό διάστημα , ο μαθηματικός χρόνος  π.χ hour .Γράφουν  hour οι Άγγλοι γιατί το [h] είναι η ΔΑΣΕΙΑ και η λέξις δασύνεται. Σάρωση_20171104 (8)

AX.TZAΡΤΖΑΝΟΥ – » Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσης ».    Τα πνεύματα.          Η δασεία επροφέρετο  αρχικά περίπου όπως σήμερα το σύμφωνο [ χ ].π.χ. ίππος = χίππος.

Ι.ΣΤΑΜΑΤΑΚΟΥ  – » Λεξικόν  της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσης  ».                                            Α’.  Ώρα /  Ώρη  [ Λατ. cura }= φροντίς , μέριμνα. Β’. Ώρα / Ώρη [ Λατ. hora ] = ορισμένος  χρόνος ,χρονική περίοδος ,περίοδος έτους ,εποχή. ΕΠΟΧΕΣ : Ώρα [ Άνοιξις ] – Θέρος  – Οπώρα { Φθινόπωρο } – Χειμών .

Εμείς  οι Νεοέλληνες   οι λάτρεις  της  ευκολίας  και  της ελάσσονος  προσπάθειας [ με σπουδές   και διδακτορικά !  ]  στην σημερινή  παρακμιακή εποχή μας , έχουμε καταργήσει τα πνεύματα  και  τους τόνους .Γινήκαμε { sic}   έτσι υβριστές  , απνευμάτιστοι  και  μονότονοι   με αποτέλεσμα   μοιραία  να  επέλθει   η  εκδίκηση  της δασείας υπό τον άγρυπνον  οφθαλμόν της Νεμέσεως.                                                              ΑΜΜΩΝΙΟΥ – » Λεξικόν  ομοίων  και  διαφόρων  λέξεων ».                                             Διαφέρει η ώρα {με  δασεία}= του έτους  και της  ημέρας και η  ώρα { με ψιλή }= η φροντίδα.

LIDDELL & SCOTT – » Μέγα λεξικόν  της  Ελληνικής γλώσσης ».                                               Η λέξη   ούρος  έχει τέσσερεις διαφορετικές σημασίες .Η ετυμολογία μόνο μπορεί να  λύσει το μυστήριο.

 Ι.Θ.ΚΑΚΡΙΔΗ  – » Ελληνική  Μυθολογία », Οι Θεοί { σελ.82-83 }.                                                 Ο Δίας ενώθηκε με την Θέμιδα, η οποία  γέννησε { ορθότερον το  έτεκε  } δύο φορές από τρείς κόρες , δηλαδή τις ΏΡΕΣ { Ευνομία – Δίκη – Ειρήνη  }  και τις ΜΟΙΡΕΣ { Λάχεση – Κλωθώ – Άτροπος }.

Ι.Θ.ΚΑΚΡΙΔΗ  – » Ελληνική  Μυθολογία », Οι Θεοί { σελ.81 }.

Ι.ΠΑΣΣΑ  – » Ορφικά », [43] Ωρών θυμίαμα ,αρώματα.                                                                   <<  Ώραι , θυγατέρες της Θέμιδος και του άνακτος Διός , και συ Ευνομία και Δικαιοσύνη και Ειρήνη …>>

Οι Ώρες { Ευνομία – Δίκη – Ειρήνη }.

 3.]  Η  ΣΗΜΑΣΙΑ   ΤΗΣ   ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ.                                                                                       Ι.ΣΤΑΜΑΤΑΚΟΥ  – » Λεξικόν  της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσης  ».                                1.Πτήσσω { πτώσσω }= εμβάλλω φόβο , εκφοβίζω , ζαρώνω από τον φόβο μου δια πράγμα τι . Πτωχός / φτωχός = ο ζητών ελεημοσύνη  ζαρωμένος από τον φόβο του .Πτάξ = δειλο ζώο , πτώξ = ο με φόβο συστελλόμενος ,επίθετο του λαγού. 2.Πτίσσω  & πτίττω =ξεφλουδίζω , κοπανίζω κάτι. Πτισάνη = κριθάρι χωρίς φλούδα .Πτίσμα = φλοιός. 3. Πτύσσω =συμπτύσσω , διπλώνω κάτι.  Πτυχή , πτύγμα , πτυκτός , δίπτυχο .

ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΥ -» ΗΘΙΚΑ », {  Περί  του  ακούειν  }, [ 48 c ].                                                         Ο νούς  δεν έχει ανάγκη για παραγέμισμα σαν να ήταν αγγείο , αλλά όπως το ξύλο , απλώς από προσάναμμα , το οποίο δημιουργεί την ορμή  προς την εύρεση  και την επιθυμία  για την αλήθεια.

bandicam 2017-04-15 17-12-55-095

ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΥ -» ΗΘΙΚΑ », {  Περί  του  ακούειν  }, [ 48 d ].                                                         Να εξασκούμε μαζί με την μάθηση και  την έρευνα …Ο σωστός τρόπος ακρόασης είναι η αρχή για τον σωστό τρόπο ζωής.

Δεν είναι τυχαίο το ρητό »ΜΕΤΡΟΝ  ΑΡΙΣΤΟΝ »{  όχι παν μέτρον άριστον διότι είναι σοφιστεία. Ένα το μέτρο , ένα το μέσον }.Από την  ‘καθαρεύουσα’  του Παττακού  περάσαμε στην ‘δημοτική’  του Τσακαλώτου  και μάλιστα χωρίς ενοχές .!  < Από την Παττακιωτικήν στην Τσακαλωτικήν >.Αντιθέτως  από   τους καημένους   Ποσειδωνιάτες   του Κ.Καβάφη , οι οποίοι  τουλάχιστον είχαν την συναίσθηση της συμφοράς τους  ! Το στοίχημα είναι εάν θα μπορέσουν οι δάσκαλοι , οι καθηγητές , οι πανεπιστημιακοί να αντιτάξουν στις δύο κακίες που οδηγούν στα άκρα  και την παρακμή , τον Λόγο , το  μέτρον , το έτυμον  της Ελληνικής γλώσσας . Ειδάλλως   θα καταγραφούμε –  μετά την πάροδο όχι πολλών ετών-  ως Νέο-Ποσειδωνιάται ..Ευελπιστώ το πρώτο και απεύχομαι το δεύτερο.                                                                                                                                             ΚΩΣΤΑΣ  ΔΟΥΚΑΣ  – » Η Γένεσις  του Λόγου », Δημοτική  και  Νεοδημοτική , { σελ.296 }

apollo-620x330

{ * } Ερμηνεία  βεβαίως  χρειάζονται  οι Χρησμοί  των Μαντείων ,ως  διφορούμενοι , προφορικοί ,δυσνόητοι και αινιγματώδεις, εκπορευόμενοι δε από τον Λοξίαν  Απόλλωνα δια μέσου της Πυθίας . Οι λέξεις  χρήζουν  λεξικών για να αποσαφηνιστεί το περιεχόμενό τους ,διότι ‘ σοφόν το σαφές’ και όχι το ασαφές . Και  όσοι  επιθυμούν  διακαώς  την  εκμάθηση  και  κατανόηση της ελληνικής γλώσσας { εξαιρούνται  οι  ψευτοεγωιστές  ,  οι αλαζόνες και οι  ξερόλες}   είναι απαραίτητο  να συμβουλεύονται  τα  ΚΑΛΑ  ΛΕΞΙΚΑ. Ποια είναι  τα καλά λεξικά ; Τα  ετυμολογικά  λεξικά  ασφαλώς  είναι τα  ΚΑΛΑ άρα ΑΛΗΘΙΝΑ  λεξικά .Διότι  έτυμον  είναι το αληθές , το πραγματικό , το βέβαιο. Τ’  άλλα είναι  απλώς  ερμηνευτικά λεξικά  ή συνωνύμων.                                                                                                        { ** } Συβαρίτες , Σύβαρις   και  συβαριτισμός.                                       ΓΙΑΝΝΗ  ΛΑΜΨΑ – » Λεξικό του Αρχαίου κόσμου  , Ελλάδα -Ρώμη »

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ :

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

ΑΓΟΡΑΖΕΤΕ  ΒΙΒΛΙΑ  , ΕΛΕΓΧΕΤΕ  ΤΙΣ  ΠΗΓΕΣ. 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s